1399-09-23 11:47
2587
0
72049
گزارش گلستان ما از آخرین وضعیت زلزله زدگان :

یخ زدن وعده ها در سرمای صفر درجه زیر چادر / مسئولان به فکر زلزله زدگان باشند

بیش از سه ما از زلزله 17 شهریور رامیان می گذرد اما پیگیری ما نشان می دهد که در سرمای زیر صفر درجه هنوز برخی خانواده ها در چادر زندگی می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما ؛ خزان طبیعت این روزها به مردم استان گلستان رخ نشان داده و علیرغم خلق تصاویر زیبا باعث بروز مشکلاتی نیز برای مردم خصوصا زلزله زدگان رامیانی شده است ، البته حیف است از زیبایی های پاییز و خزان نگارستان ایران نگوییم و تصاویر آن را به رخ مخاطبین نکشانیم .

اما پشت این همه تصاویر زیبا و طبیعت بکر، محرومیت هایی نهفته که در این سرمای زیر صفر درجه نیازمند همت مضاعف و گرمای انسانیت همنوعان و هموطنان می باشد.

زمین لرزه 5.1 ریشتری بامداد 17 شهریورماه امسال در شهرستان رامیان به تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکونی را در روستاهای کوهستانی از جمله روستای قورچای خسارت وارد کرد ، طوری که سیدمحمد حسینی، مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت : خسارت‌های زلزله به 30 درصد واحدهای مسکونی ارزیابی شده است و برهمین اساس 75 واحد مسکونی تا 90درصد خسارت دیده‌اند.

مرکز زمین لرزه در روستای قورچای شهرستان رامیان بوده و بیشترین خسارت‌ها نیز پس از قورچای از روستای ویرو گزارش شده است، منازل مسکونی در مناطق کوهستانی این شهرستان مانند بسیاری از مناطق دیگر استان گلستان خشتی و گِلی و فاقد استحکام لازم بوده است، تا جایی که مدیرکل بنیاد مسکن استان تصریح کرده است که اگر شدت و مدت زمین لرزه بیش از 5.1 ریشتر می‌بود ممکن بود فاجعه انسانی در این مناطق رخ دهد.

اما اولین واحد مسکونی ساخته شده در روستای زلزله زده قورچای شهرستان رامیان روز 23 مهرماه سال جاری با حضور سید محسن دهنوی، نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و میر محمد غراوی معاون عمرانی استاندار گلستان افتتاح شد و انتظار می رفت که تا آغاز فصل سرما بحث اسکان زلزله زدگان پایان یابد.

اما روز گذشته تصاویری از روستای قورچای منتشر شد که نشان می داد برخی از اهالی این روستا در این سرمای زیر صفر درجه و برفی که در این روستای کوهستانی نشسته، در چادر زندگی می کنند.

به نظر می رسد آتش سوزی های گسترده در جنگل های استان گلستان و وضعیت قرمز کرونایی در 9 شهر استان باعث شد تا زلزله زدگان قورچای فراموش شوند برای همین به سراغ مدیران رفتیم تا از آخرین وضعیت زلزله زدگان مطلع شویم .

تشریح اقدامات انجام شده توسط مدیر کل بنیاد مسکن

در همین رابطه سید محمد حسینی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان به خبرنگار گلستان ما گفت: در حادثه زلزله رامیان بنیاد مسکن در 48 ساعت اول کار را شروع کرد و ارزیابی های اولیه را صورت داد تا مردم امیدوار شوند زندگی آن ها بهتر از قبل ساخته می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان خاطرنشان کرد: تمام خانه های گلی که ارزیابی کردیم حتی اگر 30 درصد خسارت دید برای آن ها 100درصد خسارت ثبت کردیم، تمام افرادی که برای صدور پروانه اقدام کردند به بانک معرفی کردیم و همگی آن ها 50 میلیون تومان قرض الحسنه دریافت کرده اند.

وی افزود: 10میلیون تومان اجاره بها به صورت بلاعوض، 10 میلیون تومان برای ساخت به صورت بلاعوض و در کنار این نیز 15میلیون تومان تسهیلات معیشتی به خسارت دیدگانی که لوازم منزل خود را از دست دادند، پرداخت شده است.

حسینی با بیان اینکه بیش از 80 میلیارد تومان کمک بلاعوض و تسهیلات قرض الحسنه برای واحد های خسارت دیده جذب شده است، اذعان کرد: این مبالغ به حساب افراد واریز شده و به تناسب پیشرفت فیزیکی قابل برداشت خواهد بود، با وجود اینکه در تمام منابع رسمی اطلاع رسانی کرده ایم، از 600 واحد ثبت خسارت شده همچنان 200 واحد برای تشکیل پرونده و دریافت خسارت مراجعه نکرده اند.

وی ادامه داد: همه واحدها شروع به ساخت کرده اند و در کمتر از سه ماه حدود 12 واحد ساکن شده اند و نزدیک به 75 درصد واحدها به مرحله سقف زدن رسیده اند که از نظر بنیاد مسکن بازسازی روستاهای زلزله زده روند خوبی را طی می کند.

حسینی با اشاره به اینکه دولت در این حادثه سیاست کمک بلاعوض را جایگزین کانکس کرد، گفت: دولت بجای کانکس وام های بلاعوض برای اجاره بها داده است که مشکلات زلزله کرمانشاه را به دنبال نداشته باشد.

خانواده ای از زلزله زدگان در چادر زندگی نمی کند

فرماندار رامیان در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما اظهار کرد: روستاهایی که بیشترین آسیب دیدگی را داشتند قورچای و ویرو بودند که به آسیب دیدگان 10میلیون تومان کمک بلاعوض برای اسکان داده شد.

جواد صادقلو با بیان اینکه افراد می توانستند خانه ای را در منطقه اجاره کنند یا در خانه وابستگان خود اسکان پیدا کنند تا مبلغ برای آن ها ذخیره شود، خاطرنشان کرد: بیشتر افراد به خانه های وابستگان خود مراجعه کردند اما دو خانوار در ویرو ماندند که هیچ خانه ای نداشتند به همین جهت با مخابرات هماهنگ کردیم تا ساختمان خود در منطقه را در اختیار آن ها قرار دهد.

وی افزود: در روستای قورچای نیز سه خانوار بودند که در باقرآباد ساکن شدند و اجاره های آن ها نیز از طریق بنیاد مسکن در حال واریز است.

صادقلو اذعان کرد: ممکن است افرادی در رامیان مسکن داشته باشند و خانواده خود را در آن جا ساکن کرده باشند اما به دلیل حفاظت از ساختمان در حال ساخت خود در چادر زندگی می کند به همین جهت در چادرها هیچ زن و یا بچه ای زندگی نمی کند.

دستگاه های خدمت رسان آماده باشند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با تاکید بر تداوم امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده رامیان گفت : خسارت وارده به آسیب‌دیدگان این حادثه با پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی جبران می‌شود، روستای قورچای به عنوان مرکز اصلی زلزله ۵.۱ ریشتری بر اثر شدت تکانه ها شاهد وارد شدن خسارت فراوان از جمله تخریب ده ها خانه و وارد شدن خسارت به زیرساخت هایی مانند جاده بود.

میرمحمد غراوی با بیان اینکه اغلب خانه های تخریب شده این روستا خشتی، گلی، قدیمی و فاقد ایمنی بود، تصریح کرد : در این شرایط مردم و دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی باید آمادگی لازم را برای خدمت به مردم داشته باشند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.